Zaczęła się wiosna, a więc czas odkurzyć rowery po srogiej zimie. Należy sprawdzić czy wszystkie elementy są sprawne, by na wycieczce nie było żadnych niespodzianek. A nawet jeżeli już zdarzy się w trasie usterka, to jak szybko i sprawnie sobie z nią poradzić.

Jak zdjąć koło, by wymienić dętkę w rowerze? Aby ściągnąć koło należy ustawić przerzutki na najwyższej zębatce, a następnie odwrócić rower do góry kołami, tzn. ustawić je na siodełku i kierownicy. Przydatny będzie zacisk do koła, tzw. szpilka lub szybkozamykacz. Ręcznie poluzuj, ale nie ściągaj nakrętki śrubek na końcach zacisku do koła i ściągnij koło 🙂

By zdjąć oponę, trzeba spuścić powietrze. Za pomocą specjalnych łyżek należy podważyć oponę. Zadanie można sobie ułatwić zahaczając łyżkę o szprychę specjalnym haczykiem. Kawałek dalej włóż drugą łyżkę i przesuwaj ją wzdłuż obręczy koła. W ten sposób z opona z łatwością zejdzie z koła. Dziurawą dętkę można załatać. Na początku należy znaleźć jedną lub nawet kilka dziurek. Najłatwiej lekko ją napompować i przesuwać blisko policzka, by wyczuć delikatne sączenie się powietrza. Gdy znajdziemy jedną najlepiej zatkać ją palcem i poszukać kolejnej. Gdy już mamy wszystkie, miejsce dookoła ich trzeba wytrzeć papierem ściernym i zmatować, a potem nanieść na wyczyszczone miejsce cienką warstwę kleju. Po kilkunastu sekundach, gdy klej przestanie się błyszczeć, można ściągnąć folię z łatki i przykleić, cały czas dociskając. Nie jest to jednak trwały sposób naprawy, dlatego taką naprawioną dętkę należy wymienić.

Zakładanie dętki należy rozpocząć od nałożenia na obręcz koła szalu zaczynając od wentyla. Następnie załóż ręką tyle ile zdołasz, można sobie dopomóc łyżką. Teraz podważaj rant opony i usadzaj go w obręczy. Gdy jedna strona będzie gotowa, spróbuj włożyć dętkę. Kontynuuj wkładanie rantu, aż będzie gotowe. Z tak naprawionym rowerem można bez obaw wyruszyć na kolejną wyprawę!