Kostka powoli staje się nieodłącznym elementem naszego krajobrazu. Nic dziwnego, ponieważ jest to rozwiązanie trwałe, stosunkowo niedrogie i bardzo estetyczne. Z tego rodzaju materiału możemy zrobić podjazd dla samochodu, chodnik i ścieżkę w ogrodzie.
Wybierając kostkę brukową na nasze podwórko najczęściej kierujemy się względami estetycznymi. Niestety pomijamy oznaczenia poszczególnych rodzajów kostki, które są bardzo istotne. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że dobór odpowiedniej grubości materiału ma bardzo duże znaczenie dla jej prawidłowego funkcjonowania. Jeżeli planujemy położyć kostkę chodnikową, zrobić z niej alejkę do oczka wodne czy po prostu ścieżkę wyznaczającą trasę, to w zupełności wystarczy nam kostka o grubości 4 centymetrów. Przy robieniu z kostki parkingu na podwórku czy podjazdu do garażu musimy wziąć pod uwagę na jakie obciążenie kostka będzie narażona. Dla samochodów osobowych wystarczy 6 centymetrów. Jeżeli po naszym podwórku często poruszają się samochody ciężarowe, to powinniśmy kupić kostkę 8 centymetrową lub nawet grubszą. W takim przypadku trzeba pamiętać o ograniczeniu nawierzchni krawężnikiem, aby pod naciskiem kostka się nie rozeszła. Przy zakupie trzeba również zwrócić uwagę na takie czynniki jak mrozoodporność (powinna wynosić minimum 150 cykli zamrażania), nasiąkliwość (nie może przekraczać 5%) oraz ścieralność (4,5 mm dla 6 cm kostki). Zawsze lepiej kupować materiały od sprawdzonych i znanych producentów, którzy oferują nam długoletnią gwarancję.
Nie bez znaczenia jest także wpasowanie kostki do otoczenia. Producenci oferują nam różne kolory i kształty kostki. Przy wyborze kolorystyki powinniśmy brać pod uwagę takie elementy jak kolor elewacji, dachu i stylu budynku. Często decydujemy się na kostkę w dwu odcieniach. Trzeba także pamiętać o aspektach praktycznych – przy brukowaniu podjazdu do garażu lepiej zdecydować się na kostkę ciemną, na której nie będzie widać śladów opon. Zanim dokonamy wyboru, trzeba dobrze przemyślę kwestie kolorystki, aby kostka nie okazała się trudna w utrzymaniu.