Tym razem odchodzimy trochę od spraw typowo dla majsterkowicza, jednak poruszymy równie ważny temat. Jak wiadomo, garaż czasem się przydaje, zwłaszcza, jeśli posiadamy samochód. Jeśli jednak cierpimy na jego chwilowy brak, nic straconego, garaż pewnie z chęcią pomieści nasze urządzenia warsztatowe, jak długo tylko będziemy chcieli. Jednak nie o tym dziś będzie. Wspólnie postaramy się natomiast pomyśleć, jaka brama garażowa będzie najbardziej odpowiednia.
Do wyboru mamy cztery rodzaje – bramy skrzydłowe, uchylne, segmentowe i rolowane, co już sprawia, że trudno podjąć decyzję. Sprawdźmy, jakie wady i zalety mają poszczególne rozwiązania.
Bramy skrzydłowe, zwane też rozwieralnymi otwierają się w ten sam sposób co drzwi. Ich skrzydła zamocowane są na specjalnych, masywnych zawiasach. Ten system ma swoje wady. Zacznijmy od tej najważniejszej – żeby otworzyć garaż, trzeba wyjść z samochodu. Natomiast, żeby drzwi udało się otworzyć, potrzeba odpowiedniej odległości samochodu od garażu – to z kolei podpowiada, że powinniśmy posiadać sporo miejsca na podjeździe.
Bramy garażowe uchylne to takie, które otwierają się na zewnątrz garażu, aż zatrzymają się pod sufitem. Oznacza to, podobnie, jak w przypadku bram skrzydłowych, że musimy zachować odległość odpowiadającą co najmniej wysokości bramy, aby można było ją otworzyć. Jej zaletą jest z pewnością łatwy i tani montaż.
Bardzo wygodnym typem bram, są bramy segmentowe, które otwierają się pionowo w górę. Pozwala to na podjechanie samochodem pod samą bramę, gdyż ta schowa się do wewnątrz garażu, dzięki specjalnym rol;kom zamieszczonym przy suficie. Są też takie, które chowają się przy którejś z bocznych ścian. Musimy pamiętać, że tego typu bramy są dość drogie.
Zostały jeszcze bramy garażowe rolowane. Są zdecydowanie najdroższe i stosuje się, kiedy nie ma możliwości zamontowania żadnego, z wcześniej wymienionych systemów. Bramy te są roletami, podobnymi do tych okiennych, antywłamaniowych. Można je otworzyć tylko za pomocą napędu elektrycznego.
Wybór bramy powinien być uzależniony od takich czynników, jak możliwości architektoniczne garażu i ilość miejsca na podjeździe. Dopiero na kolejnym miejscu powinna znaleźć się kwestia naszej wygody.